بررسی تبعات نفوذ ناتو به سمت شرق توسعه ناتو، مشكل اصلی بحران اوكراین است 
دکتر علی حاجی خانی دبیر هیئت عالی گزینش کشور در همایش روسای هسته‌های گزینش: ریشه‌یابی كردن، نگاه آسیب شناسانه و علمی داشتن از ویژگی‌های یك گزینشگر خوب است 
دکتر علی حاجی خانی در جمع روسای هسته‌های گزینش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور
معاون وزیر بهداشت در همایش روسای هسته‌های گزینش کشور تأکید کرد: هسته گزینش روح ایدئولوژی حاكم بر تمامی دستگاه‌های اجرایی و منابع انسانی 
دکتر بهروز رحیمی در همایش روسای هسته‌های گزینش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور


   


 

قال الامام الصادق(علیه السلام) :

إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ جَمَعَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ النّاسَ في صَعيدٍ واحِدٍ، و وُضِعَتِ المَوازينُ، فتُوزَنُ دِماءُ الشُّهَداءِ مَعَ مِدادِ العُلَماءِ، فيَرجَحُ مِدادُ العُلَماءِ عَلى دِماءِ الشُّهَداءِ

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:

چون روز رستاخيز شود، خداوند عزّ و جلّ مردم را در دشتى فراخ گرد مى‌آورد و ترازوها گذاشته مى‌شود و خون شهيدان با مركّب عالمان سنجيده مى‌شود، اما كفّه مركّب عالمان بر خون شهيدان سنگينى مى‌كند.

من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۳۹۸

 


 

روز قلم

 

 

 


کلام امیر
تاریخ انتشار : 1401/04/14

 

عِنْدَ تَنَاهِی الشِّـدَّةِ تَکُونُ الفَرْجَةُ وَ عِنْدَ تَضَایُقِ حَلَقِ البَلاءِ یَکُونُ الرَّخَاءُ.

چون سختی‌ها به نهایت رسد، گشایش پدید آید،
و آن هنگام که حلقه‌های بلا تنگ گردد، آسایش فرارسد.

At the extremity of hardship comes relief and at
the tightening of the chains of tribulation comes ease.



برگرفته شده از kalame-amir.blog.ir

 
پرسش و پاسخ دینی
تاریخ انتشار : 1401/04/10

مدیتیشن از نظر شرعی قابل قبول هست یا نه؟

مدیتیشن از نظر شرعی قابل قبول هست یا نه؟

درمورد مدیتشن اگر چه مراجع تقلید به شکل خارجی آن مادامیکه مرتکب حرامی نشود اشکال نگرفته اند اما ما آن را از منظر اثربخشی معنوی، روش کارآمدی نمیدانیم.

 

این که بعضی با مدیتیشن بدنبال تعالی روحی و باطنی هستند، مطمئنا چنین انتظاری از مدیتشن نه منطقی است و نه اسلامی. چرا که راه تحول مثبت در دین مشخص است و با بی ذهنی و مراقبه هندی، اگر هم تغییری در ساحت ذهن احساس شود، این تغییر به معنای تحول مثبت و تعالی معنوی نیست و صرفا یک تجربه جدید روحی است که دلیلی بر این که رضایت خداوند به چنین کاری تعلق گرفته باشد وجود ندارد.

 

اگرمدیتیشن را از جهت رشد معنوی با جادو و علوم جادویی مقایسه شود که هر دو حاوی تحول باطنی اند اما این تحول باطنی، الزاما تحول تکاملی نیست، بلکه صرفا یک جابجایی روحی است. علاوه اسلام راه های تهذیب باطن و تحول نفس را درقالب عبادات مشخص نموده است.


منبع : پایگاه عرفان

 
   
        

فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ
تاریخ انتشار : 1401/04/14

 

                                             نمك شناس يا نمك به حرام ؟!                                              

يكى از اخيار اصفهان كه به علامه مجلسى ارادت داشت شبى بعد از نماز جماعت خدمت ايشان آمد و گفت : گرفتارى مهمى برايم پيش آمده است . علامه مجلسى گفت : چه گرفتارى ؟ آن مرد گفت : لوطى باشى محل ، به من خبر داده است كه امشب با دوستانش مى خواهند به خانه من بيايند و شام ميهمان من باشند و قهرا مى دانم اسباب لهو و لعب را هم مى آورند و موجبات ناراحتى ما را فراهم مى كنند و ما را در حرام مى اندازند.

علامه مجلسى گفت : خودم مى آيم و به لطف خداوند مساءله آنرا آنطورى كه خدا بخواهد حل و فصل مى كنم . جناب علامه از راه مسجد جلوتر از ميهمانها به خانه آن مرد رسيد، وقتى بعد از مدتى لوطى باشى و رفقايش ‍ وارد شدند، ناگهان چشمشان به شيخ الاسلام اصفهان ؛ مرحوم مجلسى افتاد، تنبك و تنبورهاى خود را پنهان كردند و مؤ دبانه در محضر او نشستند.اما لوطى باشى از ميزبان سخت ناراحت و دلگير شده كه او علامه مجلسى را موى دماغ و مزاحم عيششان كرده بود.

لوطى باشى شروع به سخن گفتن كرد و گفت : جناب مجلسى ! ما لوطيها صفات خوبى هم داريم ، كمتر از اهل علم هم نيستيم . مجلسى گفت : من كه چيزى از خوبيهاى شما نمى دانم . لوطى باشى گفت : جناب مجلسى تو با ما معاشرت ندارى كه بدانى ما چه صفات خوبى داريم ؛ ما در نمك شناسى بى نظيريم . لوطى كسى هست كه اگر نمك كسى را چشيد تا آخر عمر يادش ‍ نمى رود و به صاحب نمك خيانت نمى كند. علامه گفت : من اين حرف شما را نمى توانم بپذيرم كه شما نمك شناسيد و نمكدان نمى شكنيد. بگو ببينم چند سال از سن شما مى گذرد؟ لوطى باشى گفت : چهل سال . علامه مجلسى گفت : چهل سال است نعمت خدا را مى خورى و معصيت خدا را مى كنى اى نمك به حرام !

اين جمله را كه گفت مثل آبى كه به آتش بريزند لوطى باشى خاموش شد و راستى كه او را تحت تاءثير قرار داد تا آخر مجلس ديگر يك كلمه هم حرف نزد و در فكر فرو رفت . مجلس تمام شد و هر كس به خانه اش رفت . لوطى هم به خانه اش رفت تا بخوابد اما مگر خوابش مى برد! بله درست گفت چهل سال عوض نمك شناسى نسبت به كسى كه به او همه چيز داده ؛ سلامتى ، بضاعت ، ثروت ، و... نمك بحرامى كرده فكر كرد و فكر كرد تا آخر تصميم خود را گرفت . فردا صبح پس از اذان ، علامه مجلسى شنيد كه كسى در خانه اش را مى زند، در را باز كرد، ديد لوطى باشى است . گفت : آقاى شيخ ! آيا اگر من توبه كنم خدا مرا مى بخشد و مى آمرزد و قبولم مى كند؟ علامه مجلسى گفت : بله ، البته خدا كريم و غفور است ، انسان هر قدر هم گناهش زياد باشد اما اگر حقيقتا پشيمان شود و به درگاه خداوند بزرگ توبه كند خداوند تعالى گناهان او را مى بخشد و او را قبول مى كند. لوطى باشى گفت : من پشيمانم و توبه كردم تو از خدا بخواه تا مرا بيامرزد.

فاتحة الكتاب ، شهيد دستغيب ، ص 121

 
همه جا کربلاست
تاریخ انتشار : 1401/04/14

 

** فرازی از زیارت ناحیه مقدّسه **

 

أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى، أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ جَنَّةِ الْـمَـأْوى، أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ زَمْـزَمَ وَ الصَّـفا

سلام بر فرزند سدرة المنتهى ، سلام بر فرزند جنّة المأوى ، سلام بر فرزند زمزم و صفا 

 
   
        

سیمای بهشتیان
تاریخ انتشار : 1401/04/12

 

پیرزن، قدخمیده و نفس زنان، در حالی که عصا به دست داشت و عرق بر پیشانیش نقش بسته بود، از کوچه‌ی تنگ و خالی می‌گذشت. ناگاه چشمش به پیامبر(ص) افتاد و چون به آن حضرت نزدیک شد، سلام کرد. سپس با امیدواری از آن حضرت خواست دعا کند تا او وارد بهشت شود.
پیامبر(ص) بر خلاف انتظار او فرمود: پیرزنان داخل بهشت نمی‌شوند! پیرزن با شنیدن این سخن به گریه افتاد، ولی پیامبر(ص) خندید و فرمود: آیا سخن خدا را نشنیده‌ای که در قرآن درباره‌ی زنان بهشتی فرموده است:«ما آن‌ها را آفرینش نوین و جدیدی بخشیدیم و همه‌ را «بکر» و شوهر نادیده گردانیده‌ایم.»
هم‌چنین روزی پیامبر(ص) به پیرزن دیگری از قبیله اَشجع برخورد کرد که او آهسته آهسته قدم برمی‌داشت. حضرت فرمود: پیرزنان به بهشت نمی‌روند و از کنار او گذشت. پیرزن با شنیدن این سخن سخت منقلب شد و به گریه افتاد.طولی نکشید که بلال؛ مؤذن سیاه پوست پیامبر که از آن‌جا می‌گذشت، پیرزن را گریان دید و ناراحت شد. آن گاه به حضور رسول خدا‌(ص) رسید و داستان نگرانی و گریه‌ی پیرزن را برای ایشان شرح داد. آن حضرت فرمود: اتفاقاً سیاه پوست هم داخل بهشت نمی‌شود! بلال سیاه پوست وقتی این سخن را شنید و با پیرزن درمیان گذاشت، خود و پیرزن هر دو به گریه و زاری پرداختند.
پیرزن و بلال هم‌چنان گریه می‌کردند که عبّاس، عموی پیامبر(ص)، وضع آنان را برای رسول خدا (ص) شرح داد. پیامبر (ص) به عباس فرمود: اتفاقاً پیرمردان هم به بهشت نمی‌روند. بدین ترتیب، عبّاس نیز ناراحت شد.
پس از چند لحظه، پیامبر‌(ص)، پیرزن و بلال و عبّاس را نزد خویش فراخواند و برای خوشحال کردن آنان فرمود:«خداوند، به افراد آفرینشی جدید می‌بخشد و آنان را بهتر از آن چه بوده‌اند، می‌گرداند. آنان داخل بهشت می‌شوند، در حالی که جوان و سفید و نورانی هستند. افرادی که وارد بهشت می‌شوند، اندام و بدن‌های تمیز و صورت‌های بی‌مو و چشم‌های سرمه کشیده دارند.»
سرگذشت های بالا را بدین جهت آوردیم که وقتی سخن «زنان بهشتی» و امتیازها و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی آنان مطرح می‌شود، مردان نپندارند که تنها زنان دارای چنین امتیازها و برتری‌هایی هستند و «مردان بهشتی» از آن‌ها بی‌بهره‌اند. باید دانست «مردان بهشتی» نیز امتیازهای فوق‌العاده‌ای دارند. هم‌چنان که زن و مرد، تکمیل کننده‌ی نیازها و لذّت‌های یکدیگرند اگر ویژگی‌های مثبت و لذّت‌بخشی در زنان،وجود داشته باشد، جز این که خود‌آنان از آن بهره می‌برند، مردان نیز در این بهره‌وری‌ها با زنان شریک هستند.
اکنون ویژگی‌ها و زیبایی‌های زنان بهشتی را با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث دینی بیان می‌کنیم:
1ـ جوانی و شادابی
پیش از این گفتیم که پیامبر(ص) از سوی خداوند متعال، درباره‌ی نعمت‌های بهشت فرموده است: «در آن‌جا چیزهایی فراهم شده است که هیچ چشمی آن را ندیده و هیچ گوشی آن را نشنیده و حتّی به قلب و فکر کسی خطور نکرده است» و از جمله نعمت‌ها، زنان جوان و زیبای بهشتی هستند.
قرآن کریم درباره‌ی جوانی و شادابی زنان بهشتی که بر خلاف جوانی و زیبایی‌های دنیا، پژمردگی و فرسودگی در آن راه ندارد ( از جوانی و شادابی همیشگی برخوردارند)، فرموده است:« افرادی که نامه‌ی عمل آنان به دست راستشان داده شده و سعادتمندند، همسران گران‌قدری دارند که به آنان ،آفرینش جدید (و جوانی) بخشیده‌ایم و همه‌ی آنان را بکر و شوهر به خود ندیده گردانیده‌ایم و آنان نسبت به شوهرهای خویش، عشق می‌ورزند و خوش سخن و فصیح‌اند و با آنان، هم سنّ و سال بوده و در خوبی و زیبایی ظاهر و باطن نیز همانند هستند.»
پیامبر(ص) درباره‌ی مردان و زنان بهشتی چنین فرموده است: « همه افرادی که به بهشت وارد می‌شوند، جوانی پایدار و همیشگی دارند و سنّ و سال آنان هم، سی تا سی‌وسه سال است.»
2ـ پاکی و پیراستگی
پاکی و پیراستگی از آلودگی‌های فکری ،اخلاقی و ظاهری و باطنی، ارزش‌های لذّت بخش و دلنشینی هستند که همه انسان‌ها برای دست یافتن به آن‌ها تلاش می‌کنند و اگر بدان‌ها رسیدند،لذّت کام‌یابی و سعادت را به خوبی احساس می‌کنند.
این ویژگی‌ها نیز از آن زنان بهشتی است.خداوند در سه جای قرآن، با عبارت:« لَهُمْ فیها أزْواجََُ مُطَّهَّرة» زنان پاک و پاکیزه از آلودگی‌ها و زشتی‌ها را پاداش‌ افرادی قرار داده است که ایمان و عمل صالح دارند.
خداوند در سوره‌ی بقره،این زنان را هم‌چون خود بهشت و نعمت‌های آن جاویدان شمرده است. در سوره‌ی آل عمران، رضوان و رضایت خداوندی را همراه آنان آورده و در سوره‌ی نساء، زندگی با آن زنان را زیر سایه‌هایی توصیف کرده است که همیشه دوام دارد.
به هرحال،بر اساس روایت امام صادق(ع) «زنان بهشتی جسم و بدن و جان و روحی» پاک دارند و از حسد و ناپاکی های دیگر اخلاقی (که زنان دنیا را ناراحت و گرفتار می‌سازد) پیراسته‌اند .»
3ـ دست‌نخوردگی و شیفتگی
دست‌نخوردگی و از هر نظر بکر و دوشیزه بودن، از دیگر ویژگی‌های زنان بهشتی است. قرآن کریم، این موضوع را در دو جا مطرح کرده است و با اندکی تفاوت لفظی می‌فرماید:« در باغ‌های بهشتی، زنانی هستند که جز به همسران خود چشم نمی‌دوزند و عشق نمی‌ورزند و پیش از آن، هیچ انسان و جنّی با آنان تماس نگرفته است.» این زنان دوشیزه و پاکند و شیفته‌و دلداده‌ی همسران خودند و طمع نگاه و لذّت‌جویی از هیچ مرد دیگری را ندارند.
بر اساس روایت ابوذر غفّاری، زن بهشتی به همسر خود می‌گوید:« به عزّت پروردگارم سوگند! در بهشت چیزی را بهتر از تو سراغ ندارم. سپاس مخصوص خداوند است که مرا همسر تو و تو را همسر من قرار داده است.»
4ـ چشمان سیاه و درشت
چشم، از نظر ساختار فیزیولوژیکی و حرکت و نگاه،‌نوعی جاذبه و پیام دارد . بسیاری از معانی و مفاهیم انسانی و غیر انسانی در چشمان نمودار می‌گردد و بدین وسیله بر مخاطبان،تأثیر می‌گذارد.
قرآن کریم،به جز پاکی چشم زنان بهشتی که در بالا بیان شد،در آیات دیگر به ساختمان فیزیولوژیکی آن پرداخته و در چهار آیه با واژه‌ی حورعین از آن یاد کرده است.
حُور کسی است که سیاهی چشم او کاملاً سیاه و سفیدی آن کاملاً سفید و شفّاف است. حورعین گروهی از زنان بهشتی درشت چشم هستند که خداوند، آنان را برای مومنان در بهشت آفریده است. پیامبر اسلام(ص) فرموده است: «حورالعین در بهشت برای همسران خود آواز می‌خوانند و می‌گویند: ما حورالعین زیبا هستیم. خداوند این زنان زیبای سیه چشم را برای مؤمنان و بزرگواران آفریده است.»
نباید فراموش کنیم که هدف عالی انسان‌های بهشتی در این جنبه‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه رضوان و رضایت مندی خداوند از بهشتیان، برای آنان نعمت و هدف بزرگی خواهد بود.بدین‌خاطر می‌توان نغمه سرداد که:
باغ بهشت و سایه‌ی طوبی و قصر حور
با خاک کوی دوست، برابر نمی‌کنم.

منبع :ensani.ir

 

 
   
        


6.0.9.0
گروه دورانV6.0.9.0